ÇİNKO FOSFATLAMA

Çinko fosfatlama üç sınıfta gruplandırılabilir;

  1. Monokatyon çinko fosfat (boya altı)
  2. Trikatyon çinko fosfat (boya altı)
  3. Kalın koruyucu çinko fosfat

1. Monokatyon Çinko Fosfat

Demir fosfata göre daha yüksek tuz testi dayanımları vardır fakat fazla çamur ve çökelti oluşturması ve banyo kontrollerinin hassas olması çinko fosfatlamanın dezavantajlarıdır. Daldırma ve püskürtme şeklinde uygulanabilir. Kaplamanın kristal yapısının küçülmesi ve kaplama homojenliğinin sağlanması için çinko fosfattan önce aktivasyon banyosu kullanılabilir.

ALKALİ
YAĞ ALMA
Sıcaklık: 70-80ºC
DURULAMA
20ºC
DURULAMA
20ºC
AKTİVASYON
Sıcaklık: 20ºC
ÇİNKO FOSFAT
Sıcaklık: 60-70ºC
DURULAMA
20ºC
PASİVASYON
Sıcaklık: 20ºC

2. Trikatyon Çinko Fosfat

Bu kaplama genelde kataforez kaplama öncesi uygulanır. Çok yüksek tuz testi dayanımları istendiği durumlarda (örneğin otomotiv, beyaz eşya vb) trikatyon çinko fosfat üzeri kataforez kaplama ve son kat elektrostatik toz boya uygulamalarıyla 1000 saati aşan dayanımlar elde edilmektedir. Monokatyon çinko fosfata göre avantajları olan bir malzemedir.

  • Daldırma ve püskürtme yöntemleri ile uygulanabilir.
  • Daha düşük sıcaklıklarda çalışabilir (50-55ºC).
  • Çamur oluşumu daha azdır.
  • Korozyon dayanımı daha yüksektir.
  • Püskürtme sistemlerde yağ alma ve fosfatlama aynı anda yapılabilir.
YAĞ ALMA DURULAMA DURULAMA AKTİVASYON TRIKATYON DURULAMA PASİVASYON

3. Kalın Koruyucu Çinko Fosfat

Boya altı bir uygulama değildir. Boyanmayacak parçaların belli süreler korozyon dayanımlarını sağlamak amacıyla (otomotiv sektöründe rot, rot kolu vb öndüzen parçaları, makine parçaları vb) yapılan 12-16 mikron kalınlığında koruyucu bir kaplamadır. Genelde bu kaplamadan sonra parçalar yağlanarak muhafaza edilir. Fosfatlanan parçalar yağlanmayacaksa maksimum 110-150 ºC aralığında kurutulur.

YAĞ ALMA DURULAMA  PAS ALMA
DURULAMA DURULAMA FOSFATLAMA DURULAMA DURULAMA

PASİVASYON

DURULAMA KURUTMA BOYAMA
veya
YAĞLAMA